Ismertető
Tartalom
Vélemények
A szerzőről

Bécsy Tamás

Színház és/vagy dráma

Megjelenés0000-00-00
Méret: A/5
Terjedelem88
Kötéskartonált
ISBN963954292X
Jelenleg rendelhető.

Ár: 2 480 Ft

Internetes ár: 1 984 Ft

Megrendelés

 
Nyomtatott formában
1 984 Ft

db

Olvasható, hogy jelentős nagy dráma csak bizonyos korszakokban születik. Általában a válság-korszakokban. Ha ez így lenne, az utóbbi három-négy évtizedben igen nagy, mindenkit megrázó drámáknak kellett volna születniök. Nem így történt.
Olvasható, hogy a színház a 20. század elejétől - más és más okokból (hangosfilm, rádió, televízió, a kommersz darabok eluralkodása stb.) - válságban van. Azonban ezeken a helyzeteken a színház túljutott.
Ami manapság válságban van, vagy legalábbis erősen problematikus, az az írott dráma és a színház viszonya. A dráma szövege meghatározója-e az előadásnak, vagy az előadás a fontos, értékes és csak az számít? Az mindenképpen látható és érzékelhető, hogy a színház iránt sokkal nagyobb az érdeklődés, és művészileg is magasabb szinten van, mint az írott dráma. Általánosságban, persze. Jelöli ezt, hogy meglehetősen sok drámaíró van, aki nem drámát ír, hanem előadásszöveget; és meglehetősen sok rendező van, aki az irodalomban kanonizált drámákat is csak előadásszövegnek tekinti. Úgy kezeli, hogy nem az írott szövegből meríti a színpadi játékot, hanem saját magából.
Az írott szöveg és az előadás viszonyának van egy, a rendezés mindennapjaiban létrejövő viszonya, ami a konkrét előadásokban jelenik meg. A 20-as, 30-as években létrejött előadások azonban ma már nyilvánvalóan nem tekinthetők meg. Azt pedig tudjuk, hogy a színházkritika általában is meglehetősen bizonytalan az előadások konkrét rendezői és színészi megvalósításait illetően.
Azonban nemcsak ezért nem vállalkoztam a címben megjelölt téma ilyetén vizsgálatára. Fontosabbnak, konkrétebbnek, karakterisztikusabbnak tartottam (tartom) az elméleteket, az erre vonatkozó elméleti munkákat. Ezért ezekről írtam. Az írott dráma és a színház alakulás-történetének menetrendjét nem bontottam fejezetekre. Noha ez sem megszakítások, törések nélküli, nem lépésről lépésre, egymásba kapcsolódva történő folyamat; gondolatilag-elméletileg mégis összefüggőek a csomópontok. Ezeket *** jellel választottam el egymástól; azokat, amelyek valamiképpen, más jelleggel szólnak a tárgykörről, mint az előzőek. Remélem, a folyamat így is kirajzolódik..

.

Nincs még vélemény!



Jelentkezzen be az oldalra, és írja meg véleményét!


Bécsy Tamás

Dr. Bécsy Tamás (†2006) az irodalomtudomány doktora. 15 önálló könyv, több száz tudományos publikáció szerzője. Kutatásainak központi témája a drámai műnem ismeretelméleti és ontológiai megközelítése. Drámaelméleti munkásságáért József Attila-díjat, oktatói, kutatói munkájáért Szent-Györgyi-díjat kapott. A Veszprémi Egyetem professzora, a Pécsi Tudományegyetem díszdoktora.

Kapcsolódó termékek

A drámamodellek és a mai dráma

Szerző: Bécsy Tamás

Internetes ár 2 784 Ft

db

Részletek

Színház és/vagy dráma

Szerző: Bécsy Tamás

Internetes ár 1 984 Ft

db

Részletek

Az utókor címére (Pro Pannonia Kiadó)

Szerző:

Internetes ár 2 300 Ft

db

Részletek

Csókság, figyelemség

Szerző: Vince Ernő (szerk.), Unger Pálma

Internetes ár 3 900 Ft

db

Részletek

Színészhistóriák (Házmester 98 Kft.)

Szerző: Unger Pálma

Internetes ár 2 450 Ft

db

Részletek

Nemzetközi magánjog (HVG-ORAC)

Szerző:

Internetes ár 4 400 Ft

db

Részletek
Keresés
ÚJDONSÁGOK
Dialóg Life


Könyvesboltjaink

Dialóg Eötvös és

HVG-ORAC Könyvesbolt

1053 Budapest, Károlyi u. 17.
Telefon: 06-1-269-95-33
E-mail: nemeth.istvan@dialogcampus.hu
Nyitvatartás: hétfőtől péntekig: 10.00–18.00-ig

 

Dialóg Kaptár Könyvesbolt

7622 Pécs, Universitas u. 2/a
(a Tudásközpont mélyföldszintjén)
Telefon: 06-72-501-630
E-mail: kaptar@dialogcampus.hu
Nyitvatartás: hétfőtől péntekig: 9.00–12.00-ig és 12.30–17.30-ig





Hírlevél

Online
ügyfélszolgálat